Internet is tegenwoordig voor veel mensen de eerste bron van informatie. Door het coronavirus worden mensen aangemoedigd zoveel mogelijk thuis te blijven. Daarom worden veel activiteiten online georganiseerd. Hierbij kan gedacht worden aan online vergaderingen of online lessen voor de kinderen op school, etc. Ook voor geestelijke hulpverlening worden er online alternatieven aangeboden. Zo biedt Deviaa haar hulpverlening, naast fysiek, ook online aan.
E-health in vertrouwde omgeving
Bij online hulpverlening wordt de technologie van internet ingezet om het welzijn en de geestelijke gezondheid te ondersteunen. Dit valt onder het begrip e-health. Dat wil zeggen dat het een digitale toepassing is om de gezondheidszorg aan te vullen en eventueel te verbeteren. Online hulpverlening wordt door de cliënt gevolgd in een voor hem of haar vertrouwde omgeving. Dit is bij fysieke hulpverlening (vaak) niet het geval. De hulpverlening kan bestaan uit begeleiding, behandeling, advies etc. Dit wordt per cliënt en per hulpvraag afgestemd.
Online hulpverlening wordt door de cliënt gevolgd in een voor hem of haar vertrouwde omgeving.
Online hulpverlening heeft een aantal positieve eigenschappen. Zo is online hulpverlening onafhankelijk van plaats, omdat het op een eigen gekozen locatie gevolgd kan worden. Daarnaast is de impact die de hulpverlening heeft op het dagelijks leven groot, omdat de hulpverlening plaatsvindt in de natuurlijke omgeving. De concentratie van de cliënt is ook vaak redelijk hoog. Dit komt doordat de cliënt zich in zijn of haar eigen omgeving bevindt. Hierdoor kan het zijn dat er snel tot de kern gekomen kan worden. Ook kan online hulpverlening, indien nodig, de drempel naar andere hulpverlening verlagen.
Online hulpverlening door middel van videogesprekken
Online hulpverlening wordt onder andere gebruikt voor problemen als depressie, alcoholverslaving, angst en autisme. Deviaa biedt haar online hulpverlening aan door middel van videogesprekken. Tijdens de sessies worden regelmatig theorieën en technieken gebruikt die ook in fysieke hulpverlening worden gebruikt, denk bijvoorbeeld aan cognitieve gedragstherapie.
De afgelopen tijd zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van online hulpverlening. De onderzoeken hebben de effectiviteit van online hulpverlening bij volwassenen met psychische problemen en/of langdurige gezondheidsproblemen aangetoond. Ook voor online hulpverlening bij volwassenen met middelengebruik waren er positieve resultaten.
Bij online hulpverlening zijn ook een aantal aandachtspunten te noemen:
- Er is minder non-verbale communicatie. Het is belangrijk om dit op te vangen, om miscommunicatie te voorkomen. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben even stil om na te denken.’;
- Het is goed om van tevoren afspraken te maken over het online contact, omdat online therapie vrijblijvender en informeler is dan fysieke therapie. Door van tevoren hier afspraken over te maken wordt er duidelijkheid gecreëerd;
- Probeer de hulpvraag in gedachten te houden. Tijdens het videobellen kan er namelijk de neiging zijn om over van alles en nog wat te praten, wat niet belangrijk is voor de hulpvraag.
Als u belangstelling hebt voor online hulpverlening bij Deviaa, kunt u zich daarvoor telefonisch, per mail of via het contactformulier op onze website aanmelden. Hierna wordt contact opgenomen en een intakegesprek ingepland. Tijdens dit gesprek zal de hulpvraag vastgesteld worden. Aan de hand daarvan zal bepaald worden hoeveel contactmomenten er nodig zijn en hoe deze momenten ingevuld zullen worden.