Training Motiverende gesprektechnieken

Motiverende gespreksvoering is een methodiek die zijn waarde heeft bewezen in de hulpverlening. Echter blijkt de essentie van deze methodiek in het bedrijfsleven ook van grote toegevoegde waarde te zijn. Deviaa heeft daarom een training ontwikkeld die de basisprincipes van deze methode behandelt en traint.

Motiverende gespreksvoering

Inhoud van de training

Tijdens de eerste sessie neemt de trainer van Deviaa je mee in het bouwen en onderhouden van werkrelaties door middel van motiverende gesprekstechnieken. Deze gespreksstijl is gericht op samenwerking en helpt om iemands motivatie en bereidheid tot verandering te versterken. Aan de ene kant leert de deelnemer ambivalentie op te lossen en is de aandacht voor verandertaal een belangrijk element. Aan de andere kant staat het welzijn en de autonomie van de ander centraal. Want, samen komen we verder!

De trainer van Deviaa laat tijdens de tweede sessie zien, wat het doel van het ontlokken van verandertaal is. Het gaat om het toe laten nemen van verandertaal en de ambivalentie (ja zeggen, nee doen) te verminderen. Hier worden twee thema's behandeld: behoudtaal en verandertaal. Uiteraard wordt het geheel praktisch gemaakt door daadwerkelijk met ontloktechnieken te oefenen. 

Tijdens de derde sessie geeft de trainer inzicht hoe men met wrijving om kan gaan. Er wordt geleerd dat wrijving, oftewel weerstand, eerst bewerkt moet worden, want de beste gesprekken vinden plaats vanuit het contact in plaats van de wrijving. Er wordt actief geoefend met passende strategieën die direct in praktijk toepasbaar zijn. 

Ten slotte wordt in de laatste sessie met de trainer geoefend met hetgeen in de voorgaande sessies is geleerd. Een praktische sessie met een coachende toepassing waarin het geleerde wordt verankerd.

Training volwassen leiderschap 

Tijdens de training ‘Werken in een volwassen team’ leren de deelnemers hun persoonlijke invloedvaardigheden te vergroten. De basis van de training is het nemen en geven van verantwoordelijkheid, het op een gezonde manier vasthouden van eigen grenzen en het gezond, effectief dealen met grenzen en gedrag van anderen.

Aan het einde van de training heeft de deelnemer voldoende tools aangereikt gekregen om op “volwassen” wijze zelfstandig inhoud te geven aan zijn/haar eigen ontwikkelproces en dat van een ander. 

Wat gaat u leren

Om invloedvaardigheden te vergroten is het belangrijk om uzelf te kennen. Tijdens de eerste sessie wordt ingegaan op ons eigen handelen. Behandeld wordt waarom we steeds in dezelfde valkuilen stappen terwijl we voorgenomen hadden dit niet meer te doen. Centraal staat hoe we gedragspatronen vormen en waarom deze op een bepaalde manier ons leven kunnen bepalen.

Tijdens de tweede sessie leert u de basis van uw gedragspatronen te herkennen en de invloed hiervan op uw functioneren te zien. Hiermee wordt het makkelijker om uw verantwoording te nemen en vasthouden.  Grenzen bewaken is dan een ‘makkie’.  Tijdens de derde sessie staat de volwassen leider centraal. Wat mag u als professional van uzelf verwachten en wat mag de ander van u verwachten? Ook besteden we ruim tijd aan hoe u als volwassen leider een volwassen team stimuleert. Verder leert u omgaan met onvolwassen gedrag en weerstand. 

Pexels sora shimazaki 5668838

Training Feedback geven en ontvangen

Goede feedback geven levert zeer veel op. Wat dan? Goede werkrelaties, een positievere werksfeer, betere samenwerking en ook betere resultaten zijn te beïnvloeden met een goede feedbackcyclus. Kortom, een team wat heeft geleerd dat adequaat feedback geven positief voelt en is, floreert. Werknemers en organisaties zullen dit zeer zeker beamen.

Helaas is het vaak anders. Collega's hebben vaak verschillende redenen om zich stil te houden wanneer ze iets signaleren of het ergens niet mee eens zijn. Misschien is er wel een roddelcultuur ontstaan over het werk van andere collega's, maar is er niemand die actie onderneemt. Dit kan samenhangen met angst voor de gevolgen van positief bedoelde feedback zoals ongenuanceerd worden ‘afgebrand’ of een tegenreactie waarbij uw eigen werk onterecht wordt bekritiseerd. Wat is het jammer wanneer er gezwegen wordt, want adequate feedback is echt een ‘vruchtbare regen’ binnen een organisatie. Met goede feedback is er altijd ontwikkeling. Toch kan feedback geven en ontvangen voor veel mensen als heel ongemakkelijk voelen! Wilt u hier als individu in groeien of is het feedback geven en ontvangen voor het team niet vanzelfsprekend en wilt u hier adequaat op trainen?

Neem dan contact op met Deviaa.  

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten