Afbeelding1

ACT in groepen

Groepsbehandeling voor kinderen en jongeren 

Afbeelding1

Wat is ACT? 

Acceptance & Commitment Therapy (ACT) is een therapie die rond 1980 is ontstaan. De therapie is gebaseerd op de Relational frame theory (hoe wij als mensen leren), de functie van gedrag binnen de omgeving en onze eigen levensgeschiedenis. ACT gaat er vanuit dat ieder mens in het leven verschillende gebeurtenissen meemaakt, zowel gebeurtenissen die fijne gevoelens opleveren als gebeurtenissen die gedoe opleveren. ACT heeft als doel om psychologische flexibiliteit te vergroten. Het is hierbij van belang om te leren meebewegen met alle gebeurtenissen in je leven zowel de makkelijke als de moeilijke gebeurtenissen.

Voor wie:

Voor alle kinderen en jongeren (8 – 18 jaar) die gedoe ervaren in hun leven door de scheiding van hun ouders. ACT beoogt kinderen en jongeren te leren om te handelen naar wat zij echt belangrijk vinden. Ook leert het hen om te gaan met het gedoe wat daarbij komt kijken.

ACT heeft verschillende kernprocessen:

  • Defusie en acceptatie: je leert afstand creëren tussen je gedachten en gevoelens. Je leert zien wat deze echt zijn en je leert je open te stellen voor verschillende gedachten en gevoelens.
  • Waarden en toegewijde actie: Je leert welke acties jouw leven verbeteren en leert hoe je deze acties kunt initiëren en vasthouden.
  • Zelf-als-context en contact met het huidige moment: je leert aandacht te hebben voor het hier-en-nu en daaraan bewust deel te nemen.

In de groepsbehandeling van kinderen en jongeren werkt Deviaa volgens het ACT4kids-model. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillende symboolfiguren die opgesteld zijn aan de hand van de kernprocessen van ACT. Deze symboolfiguren hebben dan ook als doel om verschillende vaardigheden te vergroten, aan te leren of te behouden.

IStock 1136755765

Maak kennis met de symboolfiguren:

  • Het 'eiland' geeft het kind/de jongere overzicht in alles wat het heeft meegemaakt, wat het moeilijk vindt, welke overtuigingen het heeft en wat het zou willen veranderen.
  • De 'boom' leert het kind/de jongere om de omgeving feitelijk te ervaren en hier geen oordeel over te hebben. Ook leert het kind om de aandacht bewust te richten op dat wat feitelijk gebeurt.
  • Het 'hart' leert het kind/de jongere wie en wat belangrijk is in zijn leven.
    De uil leert het kind/de jongere wat het ooit geleerd heeft en wat het voelt, denkt en vindt.
  • Het 'zelf' leert het kind/de jongere  alle informatie vanuit de andere symboolfiguren te integreren en door middel van een helikopterperspectief te beoordelen of het bezig is met dat wat het belangrijk vindt.
  • De 'olifant' leert het kind/de jongere verdragen dat dingen vervelend kunnen zijn en leert oordelen of gedachten die niets met de situatie te maken hebben weg te blazen met zijn slurf.
  • De 'kat' leert het kind/de jongere om doelgericht actie te ondernemen en op het doel te blijven focussen.

Het programma van de groepsbehandeling ziet er als volgt uit

  1. Een individuele kennismaking met elke cliënt
  2. Acht groepssessies aan de hand van het groepsprotocol van ACT4Kids waarbij de verschillende symboolfiguren aan bod komen
  3. Extra individuele sessies wanneer de groepssessies niet voldoende zijn
6256Deviaa (1)

Bij Deviaa gaan we voor een persoonlijke en deskundige aanpak. Wij gaan uit van uw mogelijkheden en proberen de kwaliteiten te versterken die u verder helpen.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten