« Terug

Stappenplan ‘Omgaan met angst’

08 okt

Stappenplan ‘Omgaan met angst’

Zoals beschreven in de blog ‘Angst heeft nut’, kan angst ons beschermen, zodat we niet een situatie aan hoeven gaan die we liever niet aangaan. Echter, het kan ook zeer nadelige effecten hebben. Zo kan het gevolgen hebben op sociaal, fysiek, emotioneel en maatschappelijk gebied.

  1. Sociale gevolgen. Het kan ons weerhouden van het deelnemen aan activiteiten waar we graag aan deel zouden nemen. Bijv. het missen van een verjaardag van een goede vriendin, omdat je bang bent voor alle andere onbekenden die ook naar de verjaardag zullen komen.
  2. Fysieke gevolgen. Onze psychische angsten kunnen zo’n effect hebben dat we er lichamelijke gevolgen van ondervinden. Bijv. de volgende dag moe en met hoofdpijn opstaan omdat je ’s nachts in paniek wakker geworden bent vanwege je nare droom.
  3. Emotionele gevolgen. Het kan ons ook emoties van verdriet of frustratie opleveren, omdat we niet in staat zijn te doen wat we graag zouden willen.
    Bijv. niet naar je pasgeboren kleindochter durven, omdat ze op 14 hoog woont waar je slechts met de lift kan komen. Met je claustrofobie is daar geen denken aan.
  4. Maatschappelijke gevolgen. Het missen van kansen. Bijv. het niet terug durven bellen van dat nummer wat jou nu al vier keer gebeld heeft, (omdat je niet weet wie je kan verwachten), niet wetend dat je een geweldige kans mist om te werken voor een multinational die jouw talent op waarde schat.

Zou je graag het stuur van je leven weer in eigen handen willen nemen, in plaats van je te laten leiden door je angst? Dan is de eerste stap:

  1. Acceptatie
    Zolang we vechten tegen onze angst, of ontkennen dat we angst ervaren, zullen we lijden ervaren van onze angst. Pas wanneer we accepteren dat we angst ervaren, staan we boven onze angst en zal de angst ons niet meer leiden. 
  2. De uitdaging aangaan
    Sta jezelf toe te ontdekken wat de onderliggende reden van jouw angst is.
  3. (Be)grip verkrijgen
    Verdiep je in de hoe’s en waaroms van de onderliggende reden van jouw angst. Dit geeft je grip op je situatie.
  4. Leren omgaan met…
    Sta jezelf toe op een effectieve wijze om te leren gaan met de onderliggende reden van jouw angst, zodat het je niet langer meer hindert in je dagelijks leven.

Vrijheid is niet de mogelijkheid te kunnen kiezen, het is de mogelijkheid in staat te zijn … Voordat we ergens toe in staat zijn en het daarmee werkelijkheid wordt, is er een tussenliggend stadium, namelijk angst. Angst is niet noodzakelijk, evenmin geeft het vrijheid. Het is verstrikt zijn in vrijheid (Søren Kierkegaard, 1844).

Hoe bevrijdend zal het zijn als we doorgronden wat de achterliggende reden achter onze angst is, maar daardoor niet meer geleid worden. Dat we in staat zullen zijn datgene te kunnen en te doen wat we graag voor ogen hebben.

Janneke Schot, Psycholoog

« Terug

Impact coronacrisis

Impact coronacrisis

De impact van de coronacrisis is groot, zowel in het privéleven als op het werk. Medewerkers kunnen worstelen met de emotionele impact van de coronacrisis. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Het thuiswerken, waarbij ook de partner en kinderen thuis aan het werk zijn kan belastend zijn;
  • Het contact met collega’s dat wordt gemist;
  • De spanning dat zijzelf of hun naasten besmet kunnen zijn/worden;
  • Het niet mogen bezoeken van een dierbare;
  • De grens tussen werk en privé vervaagt.

Iedere medewerker gaat verschillend om met de emotionele impact die de bovenstaande oorzaken kunnen hebben voor de medewerker. Het is belangrijk om hier oog voor te hebben.  In de dagelijkse praktijk zien we medewerkers hinder hebben van milde sociaal-emotionele klachten tot medewerkers die klachten ervaren die overeenkomen met rouwproblematiek.

Wat kan u voor uw medewerker betekenen?                                                                                                    Ondanks dat u niet verantwoordelijk bent voor het privéleven van uw werknemers, kunt u er wel voor hen zijn. Het kan ook de uitval van uw werknemers beperken. Dit is een stukje sociaal werkgeverschap. In het algemeen kan wel gezegd worden dat iedere werknemer het fijn vindt om begrip te krijgen van de werkgever over de emoties die ervaren worden. Naast het geven van begrip kan u het volgende doen:

Houd contact

Het is belangrijk dat u contact houdt met uw werknemers en goed luistert waar zij behoefte aan hebben, ook al werken ze thuis. Zoek deze behoefte op en probeer er op in te spelen. De ene zal er behoefte aan hebben om zich te storten op zijn werk, terwijl de ander meer behoefte heeft om zijn hart te luchten.

 

Structuur en afleiding

Structuur en afleiding van het werk kan houvast bieden aan een werknemer. Dit kan door het thuiswerken een extra uitdaging zijn. Als werkgever kunt u hier een belangrijke rol in spelen, door te overleggen met uw werknemer over het werk en samen te bespreken wat nodig is om weer (volledig) aan het werk te kunnen.

 

Balans in activiteiten

Door een vervaagde grens tussen het werk- en privéleven van uw werknemers is het lastig voor hen om een evenwicht te vinden tussen werkzaamheden die energie oproepen en werkzaamheden die stress oproepen. Dit zorgt ervoor dat mensen minder los komen van het werk en stresshormonen gaan ontwikkelen, die psychische klachten tot gevolg kunnen hebben. Dit kan voorkomen worden door thuis een aparte werkplek te creëren. Dit kan bijvoorbeeld een lege zolderkamer zijn, waardoor de plaats waar u zich ontspant, gescheiden is van de plaats waar u werkt. Dit zorgt voor een betere scheiding tussen het werk- en privéleven, wat op termijn stress kan voorkomen.

Coaching

Over het omgaan met een medewerker die klem loopt door de corona-omstandigheden kunt u altijd advies inwinnen bij Deviaa. Wij coachen u, als werkgever, graag in dit proces. Daarbij vergeten we de werknemer niet en proberen we hem/haar ook zo goed mogelijk te begeleiden in het proces.

 

Scroll naar boven