« Terug

Stappenplan ‘Omgaan met angst’

08 okt

Stappenplan ‘Omgaan met angst’

Zoals beschreven in de blog ‘Angst heeft nut’, kan angst ons beschermen, zodat we niet een situatie aan hoeven gaan die we liever niet aangaan. Echter, het kan ook zeer nadelige effecten hebben. Zo kan het gevolgen hebben op sociaal, fysiek, emotioneel en maatschappelijk gebied.

  1. Sociale gevolgen. Het kan ons weerhouden van het deelnemen aan activiteiten waar we graag aan deel zouden nemen. Bijv. het missen van een verjaardag van een goede vriendin, omdat je bang bent voor alle andere onbekenden die ook naar de verjaardag zullen komen.
  2. Fysieke gevolgen. Onze psychische angsten kunnen zo’n effect hebben dat we er lichamelijke gevolgen van ondervinden. Bijv. de volgende dag moe en met hoofdpijn opstaan omdat je ’s nachts in paniek wakker geworden bent vanwege je nare droom.
  3. Emotionele gevolgen. Het kan ons ook emoties van verdriet of frustratie opleveren, omdat we niet in staat zijn te doen wat we graag zouden willen.
    Bijv. niet naar je pasgeboren kleindochter durven, omdat ze op 14 hoog woont waar je slechts met de lift kan komen. Met je claustrofobie is daar geen denken aan.
  4. Maatschappelijke gevolgen. Het missen van kansen. Bijv. het niet terug durven bellen van dat nummer wat jou nu al vier keer gebeld heeft, (omdat je niet weet wie je kan verwachten), niet wetend dat je een geweldige kans mist om te werken voor een multinational die jouw talent op waarde schat.

Zou je graag het stuur van je leven weer in eigen handen willen nemen, in plaats van je te laten leiden door je angst? Dan is de eerste stap:

  1. Acceptatie
    Zolang we vechten tegen onze angst, of ontkennen dat we angst ervaren, zullen we lijden ervaren van onze angst. Pas wanneer we accepteren dat we angst ervaren, staan we boven onze angst en zal de angst ons niet meer leiden. 
  2. De uitdaging aangaan
    Sta jezelf toe te ontdekken wat de onderliggende reden van jouw angst is.
  3. (Be)grip verkrijgen
    Verdiep je in de hoe’s en waaroms van de onderliggende reden van jouw angst. Dit geeft je grip op je situatie.
  4. Leren omgaan met…
    Sta jezelf toe op een effectieve wijze om te leren gaan met de onderliggende reden van jouw angst, zodat het je niet langer meer hindert in je dagelijks leven.

Vrijheid is niet de mogelijkheid te kunnen kiezen, het is de mogelijkheid in staat te zijn … Voordat we ergens toe in staat zijn en het daarmee werkelijkheid wordt, is er een tussenliggend stadium, namelijk angst. Angst is niet noodzakelijk, evenmin geeft het vrijheid. Het is verstrikt zijn in vrijheid (Søren Kierkegaard, 1844).

Hoe bevrijdend zal het zijn als we doorgronden wat de achterliggende reden achter onze angst is, maar daardoor niet meer geleid worden. Dat we in staat zullen zijn datgene te kunnen en te doen wat we graag voor ogen hebben.

Janneke Schot, Psycholoog

« Terug

Scroll naar boven